OVERIJSSEL – De aanhoudende hitte heeft grote gevolgen voor het vaarverkeer in Overijssel. Tot in ieder geval zondag worden alle bruggen en sluizen in beheer van de provincie dagelijks na 14.00 uur niet meer bediend. De maatregel is noodzakelijk om storingen door uitzettend metaal te voorkomen.
Door de extreme temperaturen zetten stalen onderdelen van bruggen en sluizen uit. Hierdoor ontstaat het risico dat ze na opening klem komen te zitten en niet meer sluiten. Dat dit een reëel gevaar is, blijkt bij Bergentheim: op het Kanaal Almelo-De Haandrik is de Gouden Ploegbrug inmiddels gestremd door de warmte. Het scheepvaartverkeer ligt daar momenteel volledig stil.
“Zodra de temperaturen dalen en de bruggen en sluizen weer veilig kunnen openen en sluiten, wordt de bediening hervat,” meldt de provincie, die de situatie nauwlettend in de gaten houdt. Bruggen die het zwaarst te lijden hebben onder de hitte, worden door de provincie extra gekoeld.
Aangepaste bedieningstijden
Schippers en recreanten moeten de komende dagen rekening houden met een strak schema. Tot nader bericht gelden de volgende aangepaste bedieningstijden:
- Noordwest-Overijssel (maandag t/m zaterdag): 08.00 – 14.00 uur
- Kanaal Almelo-De Haandrik (maandag t/m zaterdag): 06.00 – 14.00 uur
- Zondag (beide gebieden): 09.00 – 14.00 uur
Fase 2 hitteprotocol: ook smeltend asfalt op de wegen
Niet alleen op het water, maar ook op de weg leidt het zomerweer tot problemen. De provincie heeft fase 2 van het hitteprotocol afgekondigd. Dit betekent dat weginspecteurs extra controleren op risicovolle plekken zoals fietsoversteekplaatsen en het asfalt op bruggen.
Op de N377 tussen Nieuwleusen en De Lichtmis is per direct een snelheidsbeperking van kracht, omdat de slijtlaag van het wegdek begint los te laten.
Naast de N377 is er op diverse andere plekken in de regio blaarvorming in het asfalt geconstateerd. Om deze zwakke en plakkerige plekken in het wegdek te herstellen en verdere schade te voorkomen, worden de wegen daar momenteel behandeld met kalk.

